www.makelaarswerk.eu
» wat is makelen...
Enige tijd geleden kreeg ik de vraag wat doet een makelaar nou eigenlijk.
Natuurlijk kan ik een heel verhaal vertellen over vraag & aanbod, bouwkunde, bestemmingsplannen, hypotheekrente aftrek, tijdelijke verhuur enz…. Maar ik denk dat onderstaande ervaring veel sprekender zal zijn. Enige tijd geleden toen de woningmarkt voor het eerst tekenen van stagnatie vertoonde bleek een aantal collega makelaars financieel niet bestand tegen de neergang. Dat vooral de grotere kantoren c.q. organisaties het meest te lijden hebben van de huidige crisis is eigenlijk niet vreemd, het makelaarswerk bestaat voor een groot deel uit het persoonlijk contact, kennis en het binden van partijen. Hoe groter de afstand tussen de directie van een organisatie en de uiteindelijke klant, hoe kwetsbaarder je bent in een persoonlijk vak als dat van makelaar maar er zijn meer beroepen die hier mee te maken hebben. Nadat een inmiddels failliete makelaar stopte met de verkoopbemiddeling van een semibungalow heb ik de verkoop voor de eigenaren opgepakt. Plattegronden en een energielabel werden gemaakt (beide waren er niet) en met een nieuwe presentatie op Funda werd er een herstart gemaakt met de verkoop. Helaas viel de belangstelling tegen en hebben we de vraagprijs moeten verlagen en veel geduld moeten tonen. na enige tijd kwam er een leuk stel langs, zij was een jaar geleden gescheiden en hij was nog druk doende om zijn scheiding goed af te ronden. Nu weet ik als makelaar dat het niet verstandig is om een woning te kopen als de scheiding nog niet is uitgesproken omdat anders de nieuwe woning binnen het (oude) huwelijksregime valt. Gelukkig kozen deze kopers ervoor om zelf een aankoopmakelaar in te schakelen welke ook heeft bemiddeld in de hypotheek aanvraag. De aankoopmakelaar begon met bieden en de verkopers begonnen te balen, de biedingen waren dermate laag dat het humeur er erg onder te lijden had. Gelukkig hebben we een aantal goede gesprekken kunnen voeren en kon ik verkopers duidelijk maken dat een lagere verkoopprijs misschien niet eens zo vervelend hoeft te zijn….. mits je ook lager een nieuw huis kunt aankopen. Deze uitspraak is me zeker bijgebleven. Verkopers wilden best aan de kopers verkopen maar dan alleen als de woning die ze net hadden bekeken aangekocht kon worden, hierbij was het belangrijk dat niet alleen de datums overeenkwamen (dubbel verhuizen is erg lastig) maar ook dat de aankoopsom beduidend onder de gestelde vraagprijs zou liggen. Met mijn verkopers ben ik dus op pad gegaan om de nieuwe woning te bekijken en namens hun op te treden als aankoopmakelaar. Letterlijk alles ging nu andersom, wij deden een openingsvoorstel en de nieuwe verkopers begonnen te balen. Na veel overleg en wederom geduld (voor alle partijen) is het toch tot een overeenkomst gekomen. Nu mijn klanten hun eigen oude woning konden verkopen en een nieuwe leuke woning konden aankopen voor een marktconforme prijs was iedereen tevreden. Uiteraard moesten alle kopers nog zekerheid krijgen wat betreft hun financieringen, waardoor er drie families in afwachting waren op mijn kopers. Net vandaag kreeg ik de het verlossende telefoontje dat alles financieel rond was. Mijn klanten hebben hun woning nu dus definitief verkocht en daarmee eveneens hun aankoop bekrachtigd….de verkopers van het nieuwe huis hebben per vandaag ook een andere woning aangekocht. Deze uiteenzetting komt misschien omslachtig of lastig over maar dit is wat er momenteel achter de schermen op de woningmarkt gebeurd. Het is moeilijk en kwetsbaar maar wel ouderwets makelen, persoonlijke aandacht, marktkennis en veel geduld. Al deze transacties waren zeker niet gelukt zonder de inzet van mij en mijn collega makelaars, de verkoop was dan gestrand op de schrikreactie bij het eerste voorstel. Makelen is een vak! |