www.makelaarswerk.eu
» zware tijden zeker......
“En hoe gaat het nu met je?” “Overleef je het wel?” “Zware tijden voor een makelaar, ook voor jou neem ik aan?”
Dit zijn zo maar wat vragen (of moet ik eigenlijk zeggen “opmerkingen” ) die regelmatig aan me gesteld worden. Vind ik dit vervelend? Nee hoor! Het betekent dat mensen geinteresseerd zijn in hoe het met mijn werk gaat. En interesse in andere mensen en speciaal ook in mij als mens is altijd leuk. Maar er is ook een andere kant, de inhoudelijke kant. Reageren hoe wij er voor staan en hoe wij het doen. Maar het antwoord dat ik geef is waarschijnlijk niet dat wat wordt verwacht. Hij wil wellicht een klaag verhaal horen, maar dat krijgt hij niet van mij! Want er is geen klaagverhaal. Want ik vind mijn werk momenteel een hele grote uitdaging en laat ik nu van uitdagingen houden! Het idee ervoor te vechten, iets voor mijn klanten te kunnen beteken en meerwaarde te bieden Ik heb het gevoel dat ik eindelijk mijn ei kwijt kan. Dat ik eindelijk echt al mijn kwaliteiten kan gebruiken. Het antwoord dat ik geef is dus niet wat mensen verwachten. Een uitdaging???? Je ziet ze soms denken……weer zo’n marketingleus, maar met mij gaat het goed! Natuurlijk is het zwaar. Maar het gaat steeds iets beter. Toen ik in 2006 ontslag nam bij mijn voormalige werkgever (makelaardij Ramkema) had ik geen klanten, geen marktaandeel en veel concurentie. Sommige dingen zijn echter niet gewijzigd anno 2010/2011 concurentie is er heviger dan ooit….maar nu heb ik tegen de marktwerking in wel een (bescheiden) marktaandeel en (gelukkig) tevreden klanten (www.wieisdebestemakelaar). Tegen de stroom in zwemmen is moeilijk en vaak zwaar maar niet onmogelijk. Toen ik starte als zelfstandige heb ik bewust gekozen voor de toen unieke marktbenadering, geen kantoor met winkelfunktie in het dorpscentrum, geen luxe kantoor met medewerkers en statige uitstraling maar juist heel bewust een sobere, nuchtere maar gedegen eb vakkundige aanpak. Als zelfstandig makelaar heb ik nooit de “goede” tijd gekend, geen reservepotje kunnen opbouwen maar wel geleerd om te blijven staan als het waait en om tegen de wind in te zeilen. Niets is zo wisselvallig als het weer en de woningmarkt. En het weer kun je nog iets voorspellen maar de woningmarkt hangt van emoties aan elkaar en dat is andere koek! Dus puur zakelijk gezien; ja het is af en toe best zwaar! Maar het vak, het vak van makelaar, mijn vak? Mijn passie? Het is nog steeds echt leuk, een grote uitdaging. Eindelijk kan ik laten zien dat een makelaar meer is dan iemand die een paar foto’s maakt van een huis, die op Funda zet en dan maar gaat zitten afwachten. Nee, daar kom je niet meer mee weg! Het komt nu aan op marketing, koopmansschap, op creativiteit, op inovatief zijn, op luisteren luisteren en nog eens luisteren, maar vooral ook op positief blijven! En laat dat nu allemaal helemaal bij mij passen! Mijn werk als makelaar is dus echt leuk! Het is echt een uitdaging geworden. Een uitdaging om te zorgen dat je je verkopers blij kunt maken omdat je op de juiste manier het huis in de markt hebt gezet en ze blij kunt maken omdat je de hoogst haalbare prijs (al valt het soms tegen) in deze markt hebt gerealiseerd! En mocht de verkoop tegen zitten; ik weet dat ik er alles aan doe om de woning op de juiste manier in de markt te zetten! Als er geen crisis was geweest was ik wellicht nu niet zo intensief bezig met het gebruik van social media, met het bij elk individueel huis bewust nadenken over doelgroepen, over doelgroepmarketing, over….te veel om op te noemen. De crisis heeft er dus voor gezorgd dat de passie voor mijn vak, de makelaardij, dus extra lekker is aangewakkerd! En dat vind ik leuk!! Plezier in je werk straal je uit & draag je over. Wat 2011 ons zal brengen is onbekend maar dat was 2010 vorig jaar ook. Ik heb er zin in en voel me gelukkig met het feit dat ik januari voor 3 nieuwe woningen een andere eigenaar mag zoeken. Op dat moment zal mijn kantoor voor het eerst in z’n bestaan meer dan 35 woningen aanbieden. Ook wordt er achter de schermen al hard gewerkt om u straks gratis van dienst te kunnen zijn bij het bezwaar maken tegen de nieuwe WOZ waarde. Hierbij wil ik al mijn relaties bedanken voor het in mij gestelde vertrouwen en verder werken aan een goed resultaat in 2011. Bedankt! Sjoerd Veenstra 27 december 2010 |