Grafische Groep
» Ik stuur wel een logo
« vorige pagina | resultaten 1-10 van 34 |
volgende pagina »
Hoe maak je een klant duidelijk dat een gif van 20kb niet gebruikt kan worden in drukwerk.
|
Bijna dagelijks helaas. Vaak is wel redelijk te zien hoe het ooit is gemaakt en soms zelfs door wie. Ik verwijs ze daar dan altijd heen of geef aan dat ze het logo als vector bestand op moeten vragen bij het reclamebureau. Wanneer ze dan helemaal in paniek raken vraag ik wie het gemaakt heeft en neem zelf contact op.
Sommige logo's (vaak grote bedrijven) zijn wel te vinden op Brands of the World. Je moet dan wel razend oppassen dat je de laatste versie hebt. |
Kun je ze niet op Dpi cursus sturen? http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm
|
Ja zo zou ik het ook doen, ik ben ook bekend met BOTW dat is lekker makkelijk. Maar foto's zijn bijvoorbeeld weer een ander verhaal... zijn de foto's wel groot maar dan op 72 dpi ipv 300 dpi... snappen ze ook niet..
|
De meesten haken na de intro al af en eigenlijk kan ik het me ook wel iets bij voorstellen. Het is bijvoorbeeld niet uit te leggen dat je met 2400 "dpi" kunt scannen, maar dat bij de output alles wat hoger is dan 300 dpi verloren gaat.
Het moet ook eigenlijk de klant zijn probleem zijn, alleen is het soms best moeilijk om te krijgen wat je nodig hebt zonder het te moeilijk te maken. |
Foto's op een schijfje of wat dan ook hebben geen dpi Gerrit.
|
Petra heeft een punt, maar de fotos worden wel opgeslagen in een formaat. Is dat JPG dan is de resolutie vaak 72 ppi zo is de foto opgeslagen en meer informatie zit er dan niet in. Een digitale foto is per definitie 72 ppi, en om het beste resultaat in drukwerk te krijgen zul je hem dus 4 keer moeten verkleinen. Dan kan de foto worden opgeslagen met 300 ppi en ook die informatie hebben.
Een foto van 72 ppi 1 op 1 plotseling 300 ppi toekennen is hetzelfde als een liter water in een 10 liter emmer gooien. Het blijft een liter water. Edit: Drukwerk wordt vaak verwerkt op 150 dpi (60dpc). Een foto van 225 ppi is acceptabel. 300 ppi geeft het beste resultaat. Voor printwerk is dat 150 ppi op ware grootte. |
« vorige pagina | resultaten 1-10 van 34 |
volgende pagina »