Wat jongeren willen in De Lawei...
» Hoe bereik ik jongeren?
« vorige pagina | resultaten 11-20 van 20 |
volgende pagina »
*Hier een jongere*
Ik ga zelf graag naar voorstellingen, maar het probleem is, dat zodra het Lawei-boek uitkomt, de meeste populaire voorstellingen al uitverkocht zijn. Ik ga bijvoorbeeld graag naar cabaret, maar meestal zodra ik hoor dat een bepaalde voorstelling in de Lawei komt, is het alweer uitverkocht. Misschien op deze website ook nog extra reclame maken? P.S.: Hebben jullie al stiekeme informatie dat Guido Weijers komt met zijn nieuwe show? |
Hoi Judith, zodra het Lawei boekje uitkomt, kunnen de voorstellingen nog niet uitverkocht zijn. Immers, vanaf dat moment begint de verkoop pas. Wel kan het gebeuren dat de voorstellingen uitverkocht zijn na de loting. Hoe dat werkt? De brochure is vanaf 15 mei online en een paar dagen daarna ook als brochure verkrijgbaar. Vervolgens heeft iedereen - dus ook jongeren! - de mogelijkheid om via een bestelformulier, maar liever via www.lawei.nl kaarten te bestellen. Alle bestellingen worden eerst verzameld en op 3 juni vanaf 12.00 uur 'geloot'. Iedereen heeft evenveel kans om bij een voorstelling binnen te komen. Maar ja, natuurlijk, de zaal heeft maar 870 stoelen...
Ik begrijp echter dat in mei/juni al beslissen of je het seizoen erop naar een voorstelling wilt, best vroeg is. Hierbij heb ik een paar tips. Vis je achter het net (ofwel, is de voorstelling uitverkocht) of wil je niet al zo vroeg beslissen of je gaat? Laat je dan op de wachtlijst plaatsen. Het gebeurt regelmatig dat er kaarten retour komen. Dus wie weet.... Voor de wachtlijst bel je 0512-335050. Niet nu al, maar na 10 juni. Vind je het niet erg om alleen in de zaal te zitten? (dus niet naast je partner/vriend/vriendin?) Bel dan. Regelmatig is er nog wel ergens 1 stoel beschikbaar. De voorstellingen van Jochem Myjer, Youp van 't Hek en Guido Weijers (en Frans Bauer ook) gaan niet in de zogenaamde reguliere voorverkoop. Deze voorstellingen worden allemaal aankomende september los verkocht op een zaterdagochtend. Deels via de kassa en deels via internet. Wil je kans maken op kaarten? Lees dan vanaf 15 mei op www.lawei.nl bij de betreffende voorstelling nauwkeurig hoe je moet handelen. Tot slot I, ja, Jochem Myjer is heel snel uitverkocht. Maar er zijn heel veel voorstellingen helemaal niet uitverkocht. Gek genoeg denken veel mensen dat. Er zijn heel veel cabaretiers net zo leuk als Jochem, maar wellicht net even minder bekend. Let komend seizoen eens op de voorstellingen van Kamps & Kamps, Speelman & Speelman, Wim Helsen, Jandino Asporaat, Dolf Jansen, Micha Wertheim, Sven Ratzke, Ronald Goedemondt, Samba Schutte, Jeffrey Spalburg... en ga zo maar door. Namen die behoorlijk bekend zijn, maar waarvan het niet persé gezegd is dat de zaal uitverkocht is. Tot slot II, .... stiekem heb ik dus al gezegd dat Guido Weijers ook naar De Lawei komt... De kaartverkoop van zijn voorstelling vindt plaats op zaterdag 9 september om 10.00 uur. Je kunt maximaal 4 kaarten per persoon bestellen. Dit kan alleen via internet: www.lawei.nl. Het is handig om al van te voren een account aan te maken. En! Zet de datum dus vast in je agenda! |
De vraagstelling is eigenlijk verkeerd (Het wordt hierboven soms min of meer al aangegeven). Jongeren worden wel bereikt alleen zou de vraag moeten zijn; waarom doen ze er zo weinig mee?
Persoonlijk denk ik dat 1 van de belangrijkste redenen is dat jongeren niet weken van tevoren bepalen waar ze naar toe willen gaan, dit doen ze hooguit de avond voor ze uitgaan (of die avond zelf). Dit is vaak ook een probleem voor de heren van Boxum. Voorstellingen die interessant zijn voor jongeren zijn in de huidige situatie allang uitverkocht. In het andere geval is de procedure om kaarten te bemachtigen te ingewikkeld. Jongeren zijn impulsief en zo zouden ze dus ook uitgedaagd moeten worden. Elke jongere kent De Lawei wel en weet ook wel degelijk dat daar af en toe ook wel voorstellingen zijn die ze graag willen zien. Vlak voor een voorstelling zouden ze nog een prikkel moeten krijgen dat er dat weekend iets te beleven valt wat ze niet mogen missen. Tweede nadeel voor een theater is volgens mij ook dat jongeren elkaar willen ontmoeten. Dat kan natuurlijk wel in een theater, maar het is niet een doelstelling van een theater en menig programma is daarop ook niet 'ingericht' (voorstelling, pauze, deel twee, drankje erna of meteen naar huis...). Volgens mij staat het al op jullie verlanglijstje, een vlakke vloer waarde stoelen weg kunnen. Daar hebben jongeren dan de mogelijkheid om tijdens een voorstelling door elkaar te lopen en evt. een praatje te maken met elkaar. |
Ik merk dat als ik jongeren wil bereiken in mijn vrijwilligerswerk het beste werk ze zelf aan de te spreken.
Een gezicht die laat zien wat er te gebeuren staat.. Een gezicht die het bepsreekbaar maakt geeft de boodschap beter door dan en logo poster..... (is mijn ervaring bij de tiener alcohol preventie avond: flyers, posters en weken lang al noemen. Op de avond zelf ook jeugd gewoon naar binnen getrokken..) Eigen enthousiasme over iets wat echt leuk is spreekt mensen aan ook jongeren. |
@Andre. Ik geloof zeker dat jongeren last minute willen kopen. In De Lawei kan dat heel prima. Bijvoorbeeld via internet, maar ook gewoon aan de kassa. De Lawei houdt de kassa op voorstellingsdagen altijd open (dus niet om 17.30 uur aan de aardappelen). Maar ongetwijfeld weten jongeren dit te weinig en moeten we ze dit dus beter vertellen. Hier gaan we zeker over nadenken. We hebben al van tijd tot tijd zogenaamde verkooprondes op school (gewoon in de kantine). Dit werkt, maar is wel heel tijdrovend. Misschien moeten we een terminal in de scholen neerzetten. Gaan we ook over nadenken.
Dat alle leuke voorstellingen uitverkocht zouden zijn, is helemaal niet waar. Het vervelende is dat mensen dit wel denken en om de een of andere reden is dat een hardnekkig geloof. 'Uitverkocht' wordt veel nagepraat. Waarom? Als ik het eens wist! Niet alleen jongeren denken dat alles wel uitverkocht zal zijn overigens, ik hoor dit ontzettend vaak. Mensen kunnen ook mij in de volste overtuiging vertellen dat alle kaarten op zijn... Wie hier de gouden tip voor heeft? Dat jongeren elkaar willen ontmoeten, dat zien wij ook. Gelukkig is Hopper er al. Steeds meer mensen blijven napraten en gelukkig zijn daar ook steeds vaker jongeren bij. Verder organiseren we jamsessies, nagesprekken met acteurs (meet & greet) en disco's. Dat je tijdens voorstellingen niet kunt kletsen, zal altijd blijven. Toneel, theater, cabaret is nu eenmaal live en het is voor ander publiek, maar vooral ook voor de artiesten erg storend als er tussendoor gekletst wordt. Acteurs op een filmdoek hebben hier minder last van, maar ook in de bios is kletsen voor omstanders vervelend. Maar ik denk dat ook jongeren best een uurtje naar iets kunnen kijken of luisteren zonder dat alles met de buurman gedeeld hoeft te worden. Een vlakkevloerzaal is trouwens niet een zaal waar de bezoeker tijdens de voorstelling heen en weer kan lopen en een drankje kan halen. Dat kan mogelijk bij popconcerten, maar bij theater- en cabaretvoorstellingen niet. In de vlakkevloerzaal staat gewoon een tribune en werkt het theaterbezoek net zo als bij een bezoek aan een zogenaamd lijsttheater (zo heten de twee zalen die De Lawei al rijk is.) Het verschil tussen een vlakkevloer en een lijsttheater is dat bij een lijsttheater het publiek omhoog kijkt richting een podium. In de 'lijst' van het theater speelt de voorstelling. In de vlakkvloer kijkt het publiek juist naar beneden. Wezenlijk verschil dat hierdoor ontstaat, is dat het publiek in de vlakkevloer er 'veel dichter bovenop zit'. In heel veel gevallen levert dat een veel directere theaterervaring op. (En grappig, praten wordt misschien nog wel veel storender... laat staan heen en weer lopen...) Ook bij popconcerten hoor ik trouwens steeds vaker dat publiek het als storend ervaart dat er zo weinig naar het concert geluisterd wordt. Dus wat dat aangaat; ik vind het leuk en belangrijk dat jongeren naar het theater komen of een concert bezoeken, maar als ze er echt geen zin in hebben, dan is het natuurlijk geen must. Wil je liever kletsen, dan kan dat beter in de kroeg lijkt me. @Gepke. Ik ben het helemaal met je eens. Direct contact werkt het allerbeste. Wij hebben zogenaamde ambassadeurs van het Liudger en het Drachtster College. Per school zijn een aantal leerlingen uit de bovenbouw dat geïnteresseerd is in de kunsten, verbonden aan De Lawei. Wij leiden ze rond, gaan met ze naar voorstellingen, geven toelichting en laten ze proeven van alle genres. Aan hen de nobele taak om vervolgens op school andere leerlingen te enthousiasmeren. Het liefst zou ik alle leerlingen in Drachten e.o. op deze manier kennis laten maken met het theater. Maar helaas, dat gaat niet. Het is namelijk behoorlijk intensief, deze persoonlijke aanpak. Maar zeker ontzettend leuk en enthousiasmerend! |
@Inge, ik ben weer een hoop wijzer geworden. Overigens voor de verkooprondes op school is het niet mogelijk om daarvoor vrijwilligers te vinden (alla Simmerdeis?), zou dat werken?
Sorry voor mijn vergissing wat betreft de vlakke vloer, mijn gedachte was dat dit een vloer zou kunnen zijn waar dit mogelijk was; http://www.youtube.com/watch?v=mDgF9ep2Vus&feature=related Hier ben ik een aantal jaren een keer geweest (voorstelling van de la guarda in Amsterdam). Zeer zeer spectaculair alles gebeurt om je heen en boven je (publiek is op een gegeven moment deelnemer) Kletsen dansen en vooral meedoen etc is hier geen enkel probleem. Bestaan er meer zulk soort voorstellingen? |
La Guarda is gaaf, ja. Dat zou geweldig zijn om eens vergelijkbaar te produceren in De Lawei. Bijvoorbeeld in de grote zaal, maar dan toneel op toneel. Ga ik ook over nadenken (en waarschijnlijk geld harken.. haha).
Ik denk dat jongeren dit ook gaaf vinden (en heel veel anderen ook). Maar het 'ertoe overhalen te komen' is een ander probleem in Drachten vrees ik. Ik ben wel voor een groep jongeren die bereid is het avontuur aan te gaan. Niet vragen 'wat is dat dan', maar er gewoon voor gaan. Je laten onderdompelen in het onbekende. Wie durft? |
« vorige pagina | resultaten 11-20 van 20 |
volgende pagina »