Geplaatst op 15:13 om Zondag 14 november 2010
Er zijn van die periodes tijdens het rouwen dat je jezelf moe, somber en lusteloos voelt. Nergens zin in hebt. In dit artikel geef ik je zeven manieren om jezelf uit dat dal te trekken. Om er weer bovenop te komen. Zeven manieren die voor mij hebben gewerkt en die ik nog steeds gebruik.

1. Maak een lijst
Soms heb je gewoon teveel aan je hoofd. Dit moet nog, dat moet nog, daar moet je nog heen, dat moet je nog regelen enz. Pak pen en papier en maak een lijst van al die dingen die in je hoofd rondspoken. Gewoon een lijst maken kan al een hele opluchting zijn. Je krijgt het weer onder controle, je hebt er weer grip op. Je hebt weer overzicht over wat je te doen staat en alleen daardoor kun je je al weer beter voelen.

2. Kom in actie
Je hebt een lijst gemaakt, maar weet nog steeds niet hoe je moet beginnen? Begin met het eerste punt op je lijst! Is het te groot, te moeijlijk? Verdeel het in kleine stapjes en begin met de kleinste. Als je eenmaal bezig bent, ga je jezelf beter voelen. Echt waar. Misschien nog niet van harte, maar je doet tenminste iets. En dat voelt veel beter dan wat omhangen in zelfmedelijden. Het beste moment komt nog, wanneer je klaar bent en het punt van je lijst kunt doorstrepen!

3. Lichaamsbeweging
Je bent waarschijnlijk helemaal niet in de stemming voor sport of iets dergelijks. Maar doe het toch! Ga wandelen, fietsen, fitnessen, hardlopen, tennissen, zwemmen of wat voor jou het beste voelt. Het hoeft geen zware inspanning te zijn, maar ga gewoon lekker bewegen!

4. Ga douchen
Van rondhangen in je vieze kleren ga je jezelf echt niet beter voelen. Ga lekker lang douchen, spoel de ellende van je af. Gewoon lekker douchen en je schoon voelen kan wonderen doen voor je stemming. Poets je tanden, kam je haren, scheer jezelf, doe wat nodig is om je schoon en fris te voelen.

5. Kom het huis uit
Als je lang (alleen) in huis bent en je somber voelt, kan het lekker zijn om er even uit te gaan. Zelf ga ik elke dag even boodschappen doen (op de fiets) bij de supermarkt die wat verder weg is. Ook al heb ik bijna niets nodig. Gewoon even er uit. Andere omgeving, buitenlucht, andere mensen. Dat voelt goed.

6. Draai vrolijke muziek
Muziek kan me echt opvrolijken. Ik heb een playlist op mijn computer met feel-good muziek. Dooby Brothers, Queen, Bryan Adams, Boney-M, Aretha Franklin.... Probeer het! Kies lekkere up-tempo muziek, waarbij je kunt meezingen en meeswingen en laat je gaan. Heerlijk!

7. Praat of schrijf het van je af
Heb je een vriend, familielid, collega, buurman met wie je goed kunt praten? Doe het! Ze willen graag wat voor je doen. Je kunt er ook voor kiezen om met een professionele rouwzorger (zoals ik ) of een vrijwiliger van bijv. Humanitas te gaan praten. Of op een online forum, zoals alleenover.nl. Ben je niet zo'n prater? Schrijf het dan van je af in een dagboek. Erover praten en schrijven lucht niet alleen enorm op, maar helpt je ook bij je rouwverwerking.
Geplaatst op 16:44 om Zondag 14 november 2010
Wow!! een heel goed advies voor deze donkere tijden!!! Ik ga mijn lijst beginnen!!!