Geplaatst op 16:46 om Maandag 18 oktober 2010
Vandaag in mijn winkel deze vraag gehoord, en hiervan wil ik wel de oorsprong weten, dus wie het weet graag zeggen.
Geplaatst op 17:13 om Maandag 18 oktober 2010
Geplaatst op 11:14 om Maandag 22 november 2010
dit vond ik over het gezegde:

De uitdrukking ‘dat kan niet door de beugel’ is ontleend aan het verbod, dat in vroeger tijden in sommige plaatsen heeft bestaan, om honden te houden, die zo groot waren dat ze niet door een ring of beugel gehaald konden worden.

Aan de deur van het raadhuis hing aan een ketting een beugel met een bepaalde doorsnede en de hondenmepper keek of de hond door de beugel kon. Ging dat niet, dan werd hij als te gevaarlijk beschouwd om in een stad te leven en werd hij ter plekke doodgeslagen. Kortom, de uitdrukking staat dus voor ”teveel” en heeft een negatieve klank, aangezien dit ”teveel” niet wordt geaccepteerd. Ofwel: dat kan er niet mee door; dat kan niet geduld worden.

Een andere verklaring die in oude teksten voorkomt is dat bepaalde waren, zoals brandhout, met behulp van een beugel of hoepel werden gemeten. Men vulde de beugel en de hoeveelheid die erin paste vormde een eenheid. Wat niet door de beugel kon, was dus te veel, ofwel overdreven.